Monday, April 4, 2016

SIMHANAGADDE - சிம்மனஹத்தே

Sri Jwalamalini Atishaya Kshetra - ஸ்ரீஜ்வாலாமாலினி அதிசய க்ஷேத்திரம்



  


Location :     Click for MAP


lies on the Google map in the coordination of (13.605202, 75.497389)
ie put the latitude, Longitude on the search box 
or In the navigator from your location to (13.605202, 75.497389) and find the distance also.

Route: 

Bangaluru → Tumkuru → Arsikere → Banavara → Bhadravati → Umblibail → Mandagadde → NRpuram → Simhanagadde. = 305 Kms.

Mysore → Srirangapatna → Chennapatna → Arsikere → Banavara → Bhadravati → Umblibail → Mandagadde → NRpuram → Simhanagadde. = 273 Kms. 



How to get there:
Nearest Airport: Mangalore or Bangalore International Airport
Nearest Railway Station: Birur

Road: Simhanagadde is well connected to road network. Good bus facilities are available from Birur,
Shimoga and Chikmagalur.

ஸ்தலத்தை அடைய மார்க்கங்கள்:
விமான நிலையம்: மங்களுர்/ பெங்களூரு
ரயில் நிலையம்: பிரூர்.

நாற்திசைகளிலும் சாலைகளால் இணைக்கப்பட்டுள்ளது. ஷிமோகா, சிக்மகளூர், பிரூர் போன்ற இடங்களிலிருந்து சுலபமாக வருவதற்கு பஸ்வசதிகள் அதிகம் உள்ளன.


************************ 



Simhanagadde is a beautiful Jain pilgrim center located in picturesque location in Narasimharajapura Taluk adjacent to Narasimharajapura Town in Chikmagalur district.
Shri Kshetra Simhanagadde is well-known for Atishaya of Jwalamalini Devi - the Yakshini of Bhagwan Chandraprabhu. Roughly 600 years ago the headquarters of 'Ger-soppa Soduv Empire' was existing at a distance of 27 km from 'Honnavar' in Uttara Kannada District. The Queen Channa Vera Devi the wife of Jain King have constructed more than 700 temples. Following the attack of Portuguese the Queen was defeated and temples were ruined. The ruined Jain temples still exist and you can pay a visit to them.

At the moment only Muni Chikk Samantbhadra viewed Goddess Jawalamalini in his dream. Goddess Jawalamalini Devi informed him in one of his dreams that 'shortly her temple is going to be destroyed then she ordered him to establish her statue at that location where the cow and lion be supposed to play together'. After this dream Chikk Samantbhadra took statue from the temple and began the seek out on bullock cart for a few protected location.

At the distance 2 km from Narasimharajapura (N.R.Pura), he witnessed that both cow as well as lion were playing together without any enmity. For the reason that circumstances of this location was just like conditions that Jwalamalini Devi informed in dream, hence he got temple built at this spot and installed the reverenced idol of Jwalamalini.

Following the establishment of temple, this place got the name Simhanagadde. Simhanagadde in addition remained devotional hub for some Saints.

Atishaya: The idol of Jwalamalini is attractive and amazing. The miracle is that desires of devotees get fulfilled at this place.

---------------- o -------------------

சிக்மகளுர் மாவட்டத்தில் நரசிம்மராஜபுரம் தாலுக்காவில் நரசிம்மராஜபுரம் நகரத்தின் அழகான பகுதியில் சிம்மனஹத்தே என்ற வசீகரமான சமணத்திருத்தலம் அமைந்துள்ளது.
இந்த தலம் ஸ்ரீசந்திரப்பிரப ஜிநரின் யக்ஷியான ஜ்வாலாமாலினி தேவியின் அதிசய க்ஷேத்திரமாகும் . சுமார் 600 ஆண்டுகளுக்கு முன் 27 கி.மீ. தொலவில் உள்ள தஷிண கர்நாடகத்திலுள்ள ஹன்னோவர் என்ற ஊரை தலைநகராக கொண்டு ஆண்ட ஜெர்சோப்ப மாமன்னரின் அரசி சன்னவீர தேவி சமணத்தின் பால் கொண்ட பற்றினால் 700 க்கும் மேற்பட்ட ஜிநாலயங்களை கட்டினார்கள். பிற்காலத்தில் போர்த்துக்கீசிய படையெடுப்பினால் பல ஆலயங்கள் சீரழிக்கப்பட்டதை தற்போதுள்ள இடிபாடுகளைக் கொண்டு அறியலாம்.
அச்சமயத்தில் வாழ்ந்த சம்பந்திர முனிவரர் கனவில் தோன்றிய ஸ்ரீஜ்வாலாமாலினிதேவி, தற்போதுள்ள தன் ஆலயமும் அழிக்கப்படும் சூழலில் உள்ளதால், எந்த  இடத்தில் சிங்கமும் பசுவும் தோழமையுடன் வசிக்கிறதோ அங்கு தன் சிலையை நிறுவ ஆணையிட்டது. விழித்தெழுந்த சம்பந்திர பத்திரர் அச்சிலையுடன் அவ்விடத்தை தேடி, கடைசியாக நரசிம்மராஜபுரத்திற்கு இரண்டு கி.மீ. தொலைவில் உள்ள ஓர் இடத்தில் பசுவும், சிம்மமும் சிநேகத்துடன் இருந்ததை கண்டு ஆச்சர்யமுற்று அந்த இட்த்திலேயே ஸ்ரீஅம்மனை நிறுவிவிட்டார்.

ஆகையால் இத்தலம் சிம்மனஹத்தே என அழைக்கப்பட்டு, பல துறவிகள் தங்கி வழிபடும் இடமாக அமைந்தது.

ஸ்ரீஜ்வாலாமாலினி அம்மன் சிலை கவர்ச்சியாகவும், வியக்கத்தக்க அளவிலும் உள்ளதாலும், வேண்டியவருக்கு வேண்டிய வரம் கிடைப்பதாலும் அதிசய க்ஷேத்திரமாக விளங்கி வருகிறது. 


--------------------------- 


There are more Jain temples at this place. Chandranath temple; Parsvanath swami temple; Jawalamalaini temple; Shantinath temple; Jalamandir; Math temple and kshetrapal temple.The Samantbhdra Gyanpeeth and Ashram are here.
This is also the seat of Bhattarak Shri Laxmisen.
The current pontiff of the Jain mutt His Holiness Swasti Sri Lakshmisena Bhattarakha Swamiji , has evinced keen interest in the overall development of the place.

அத்திருத்தலம் பல ஆலயங்களைக் கொண்டுள்ளது.
பகவான் பாகுபலி ஸ்வாமி ஆலயம்,  சந்திரப்பிரப ஆலயம்,  பார்ஸ்வநாத ஸ்வாமி ஆலயம், ஜ்வாலாமாலினி ஆலயம், சாந்திநாத ஆலயம், மடம்சார்ந்த ஆலயம், பிரம்ம யக்ஷ ஆலயம்,  க்ஷேத்ரபாலக ஆலயம், ஜலமந்திர், சமந்தபத்திரர் ஞானபீடம் மற்றும் ஆஸ்ரமும் உள்ளன.
மேலும் ஸ்ரீலஷ்மி சேன பட்டாரகரின் சமண மத பீடமாகவும் விளங்குகிறது.
தற்போதைய  மதகுருவாக தவத்திரு ஸ்வஸ்தி ஸ்ரீ லஷ்மிசேன பட்டாரக ஸ்வாமிஜி மடாதிபதி பீடத்தில் இருந்து, பெருமுயற்சியுடன் இந்த ஷேத்திரத்தின் வளர்ச்சிக்கான அனைத்து அம்சங்களுடன் வழிநடத்துகிறார்.



Samanthabadhra Acharya & Simhanagadde
Samanthabadhra Acharya occupies a unique name in the lineage of Jaina Acharyas. He is said to belong to around 3rd or 4th century A.D. and his origin is traced to a region around the river Cauvery. After him we can find a series of around 5 Samanthabadhra Acharya’s in the Jain tradition. Of these the third Samanthabadhra belonging to Gerusoppe is said to be associated with Simhanagadde. A copper plate inscription at Simhanagadde mentions that he belonged to 15-16th century. He is said to have brought the idol of Goddess Jwalamalini from Gerusoppe to Simhanagadde.

சமந்தபத்திரர் ஞானபீடம்:
சமண மரபில் தனித்தன்மையுடன் விளங்குபவர் சம்ந்தபத்திர ஆச்சார்யர்கள் ஆவர். மூன்றாம் நூற்றாண்டிலிருந்து ஐவர் அடுத்தடுத்து தோன்றி சமணத்தை வளர்த்தவர்கள். அதில் 15-16 ம் நூற்றாண்டில் வாழ்ந்த மூன்றாவது சமந்தபத்திரர் ஜெர்சோப்பாவிலிருந்த ஸ்ரீஜ்வாலாமாலினி அம்மனது கட்டளைபடி அங்கிருந்து சிம்மன்ஹத்தே ஸ்தலத்திற்கு கொணர்ந்து நிறுவியவர் ஆவார்.



Sri Shanthinatha Swamy Basadi – Scholars are of the opinion that the temple was constructed initially by around 1300 A.D. Later it was reconstructed in 1982. The reconstruction of the sanctum sanctorum (garbagriha) was done in 2008.
Manastambha – The 64 feet high manastambha installed in front of the Shanthinatha basadi consists of a chaturmukha (four face) Shanthinatha Swamy idol. It was installed and inaugurated in 1991.

ஸ்ரீ சாந்திநாத சுவாமி பஸ்தி: 1300 ல் இவ்வாலயம் கட்டப்பட்டு பல தடவைகள் சீரமைக்கப்பட்டுள்ளது. கடைசியாக 2008 ல் கர்ப்பகிருஹ சீரமைப்பு நடைபெற்றுள்ளது. நல்ல வெண்மை நிற சலவைக்கல்லால் ஆன 3 அடி உயர பத்மாசன நிலையில் உள்ள ஸ்ரீ சாந்திநாதர் திருவுருவம் பிர்திஷ்டை செய்யப்பட்டுள்ளது.
மேலும் அவ்வாலயத்தின் முன்னர் அழகிய வேலைப்பாடுடன் 64 அடி உயர மனத்தூய்மை கம்பம் ஒன்று நிறுவப்பட்டுள்ளது. அதன் மேல் நாற்புரமும் சதுர்முக சாந்திநாதர் சிலைகள் உள்ளன. 1991 ல் நிலை நிறுத்தப் பட்டுள்ளது. 




Jain Mutt and Sri Bahubali basadi – The temple built in 1962 has a spacious hall and a garbagriha with a pradakshina patha around the garbagriha. It has a 4 feet high black colourd idol of Lord Bahubali in Kayotsarga as the main deity.
 Adjacent to the temple is found the Jain Mutt. To the left of the temple is found an ancient memorial stone embedded on to the wall. This temple was reconstructed in 1988.


ஸ்ரீபாகுபலி ஸ்வாமி பஸ்தி:
1962 ம் ஆண்டு 4 அடி உயரமுள்ள கருமை நிறக்கல்லால் ஆன பகவான் பாகுபலி காயத்சர்க உருவச் சிலை, சுற்றுவட்ட பாதையுடைய கருவறை வெதிகையில் நிறுவப்பட்டுள்ளது. அதற்கு முன் பெரிய பிரார்த்தனை கூடமும் மேற்கூரையுடன் அமைக்கப்பட்டுள்ளது.  அவ்வாலயத்திற்கு பக்கத்தில் சமண மடம் அமைந்துள்ளது. 








Sri Parshwanatha Swamy basadi – It has two halls followed by the Garbagriha. We can find the idols of Goddess Saraswati and Goddess Padmavathi at the entrance to the Garbagriha. These idols were donated by Smt Sushilamma wife of Sri R.P.Shantharaj in memory of her late in laws Sri Ratnagiri Pachhappa and Smt Hombujamma of Ratnagiri on 1st December 1979. The garbagriha has a 3 feet high black coloured idol of Lord Parshwanatha in Kayotsarga as the main deity.


ஸ்ரீபார்ஸ்வநாத சுவாமி பஸ்தி: கருவறையும் இரு கூடங்களையும் கொண்ட இவ்வாலயத்தில் கருவறைக்கு வெளியே இருபுறமும் ஸ்ரீசரஸ்வதியும், ஸ்ரீபத்மாவதி மாதாவும் நிறுவப்பட்டுள்ளன. 1979 ம் ஆண்டு  கட்டப்பட்ட இவ்வாலயத்தின் கருவறை வேதிகையில் 3 அடி உயர கருமை நிற பார்ஸ்வ ஜிநரின் கருங்கல் சிலை பிரதிஷ்டை செய்யப்பட்டுள்ளது.







Sri Chandranatha Swamy basadi – Scholars are of the opinion that this temple might have been constructed initially in 1778. The Panchakalyana pratishta mahotsava of the reconstructed temple was held in 1985. It has a wide hall and a garbagriha. It has a 3 feet high marble idol of Lord Chandranatha in Padmasana seated on a lotus flower as the main deity. It has a gandhakuti and flanked by the idols of Goddes Padmavathi and Goddess Jwalamalini in the hall around the entrance leading to the Garbagriha.

ஸ்ரீசந்திரனாத சுவாமி பஸ்தி: இவ்வாலயம் 1778 ல் கட்டப்பட்டு, பின்னர் 1985 ம் வருடம் மீண்டும் சீரமைக்கப்பட்டு பஞ்சகல்யாணம் செய்யப்பட்டுள்ளது. அகலமான பிரார்த்தனைக்கூடமும், கருவறையும் கொண்டது. மூன்று அடி உயரமுள்ள பத்மாசன நிலையிலுள்ள சலவைக்கல் சிலை பிரதிஷ்டை செய்யப்பட்டுள்ளது. கந்தக்குடியில் அமர்ந்துள்ள ஸ்ரீ சந்திரநாதருக்கு இருபுறமும் ஸ்ரீஜ்வாலாமாலினியும், ஸ்ரீபத்மாவதியும் நிறுவப்பட்டுள்ளன.










Sri Jwalamalini Basadi – This is the most important of all the Jain temples at Simhanagadde.  It has an attractive black coloured idol of Goddess Jwalamalini as the main deity. The history of this idol dates back to the period around 15th & 16th century mentioned earlier in this article. It has a huge followership from across India and abroad. The temple has a very spacious hall and a sanctoum sanctorum. Reinstallation ceremony of the reconstructed temple was celebrated on a grand scale in 1994.

ஸ்ரீஜ்வாலாமாலினி தேவி ஆலயம்:  மிகவும் முக்கியத்துவம் வாய்ந்தது. 15-16 ம் நூற்றாண்டில் ஜெர்சோப்பாவலிருந்து சம்ந்தபத்திர முனிவரால் கொண்டு வரப்பட்ட அம்மன் சிலை மிகப்பெரிய பிரார்த்தனைக் கூடத்துடன் கூடிய கருவறையில் பிரதிஷ்டை செய்யப்பட்டு, பல பக்தர்களை உள்நாட்டிலும், வெளிநாட்டிலும் கொண்டு அருள் பாலித்து வருகிறாள். 1994 ல் மீண்டும் புணருதாரணம் செய்யப் பட்டுள்ளது.








Sri Brahma Yaksha Basadi – The temple has a centrally located stone idol of Sri Brahma Yaksha riding a horse flanked by two Brahma Yaksha idols on either side. The reinstallation ceremony of the temple was held on 20th June 2007.

ஸ்ரீ பிரம்ம யக்ஷ பஸ்தி: சிறிய கருவறையும், முன் மண்டபமும் கொண்ட இவ்வாலயத்தில் குதிரைமீது அமர்ந்த ஸ்ரீபிரம்ம யக்ஷனும், இருபுறமும் நின்ற நிலையிலும் நிறுவப்பட்டுள்ளது. அழகிய இவ்வாலயம் 2007ம் ஆண்டு மீண்டும் சீரமைக்கப்பட்டுள்ளது.



Sri Bhyrava Kshetrapala basadi – The temple has an ancient idol of Sri Bhyrava Brahma Yaksha in standing posture. The punarpratishapana mahotsava (reinstallation ceremony) of the temple was held on 27th March 2008.

ஸ்ரீ பைரவ க்ஷேத்ரபாலக பஸ்தி: 2008 ம் ஆண்டு மிகப்பழமையான ஸ்ரீ பைரவ க்ஷேத்ரபாலகர் நின்றநிலை உருவ கற்சிலை பிரதிஸ்டை செய்யப்பட்டுள்ளது. 














Jala mandir – This was inaugurated on 25th March 2008 by Smt Hemavathi Veerendra Heggade in the presence of His Holiness Swasti Sri Lakshmisena Bhattarakha Swamiji of the Simhanagadde Jain Mutt. This is a replica of the Jala Mandir at Pavapuri.

ஜலமந்திர் -  பாவாபுரியில் உள்ள ஸ்ரீமஹாவீரர் மோக்ஷ ஸ்தலத்தை நினைவு கூறும் முகமாக 2008 ம் ஆண்டு ஸ்வஸ்தி ஸ்ரீ லஷ்மிசேன பட்டாரக ஸ்வாமிஜி மடாதிபதியவர்கள் முயற்சியால் ஸ்ரீமதி ஹேமாவதி ஹெக்டே அவர்களால் நிர்மாணிக்கப்பட்டது.

2008 ம் ஆண்டு தர்மாதிகாரி ஸ்ரீவீரேந்திர ஹெக்டே அவர்களால் பெரிய சமுதாய கூடம் ஒன்று ஆலயங்களுக்கு முன்னதாக கட்டப்பட்டுள்ளது.
மேலும் ஆண்டு தோறும் ரத உற்சவத்திற்கான ரதம் ஒன்றும் பாதுகாக்கப்பட்டு வருகிறது.










Sri Bhyrava Kshetrapala basadi – The temple has an ancient idol of Sri Bhyrava Brahma Yaksha in standing posture. The punarpratishapana mahotsava (reinstallation ceremony) of the temple was held on 27th March 2008.

ஸ்ரீ பைரவ க்ஷேத்ரபாலக பஸ்தி: 2008 ம் ஆண்டு மிகப்பழமையான ஸ்ரீ பைரவ க்ஷேத்ரபாலகர் நின்றநிலை உருவ கற்சிலை பிரதிஸ்டை செய்யப்பட்டுள்ளது. 









The kshethra also comprises of Brahmacharya Ashrama, Bhattarakha Bhavana, Goshala, Yatri nivas  and Boarding Hall.

 மற்றும் பிரம்மச்சர்ய ஆசிரமம், பசுக்கள் காப்பகம், பட்டாரக பவன், பல யாத்திரீகர்கள் தங்குமிடங்களும், உணவுக்கூடமும் கட்டப்பட்டுள்ளது. 




 ********************


No comments:

Post a Comment